STUDY GROUP FRIEND'S

Monday 2 December 2013

Hutang Je Tau kan???

Assaamualaikum.

Amboi, berhutang je tau kan? Bayarnyer tidak...

Tahu tak berhutang tu bahaya?? Jangan berhutang tak terbayar.. Nanti tak memasal nak masuk syurga, tak dapat, masuk pula neraka sebab ade hutang. Bukan saya tak pernah nak berhutang, pernah... Tapi kalau la korang dalam situasi orang yang korang pinjam.. korang tak bayar?? macam mana?? tak kesian ke? orang tu berusaha nak tolong kita.. Tapi kita pulak bila time dia susah, kita langsung taknak tolong... Malah siap tipu lagi, yang paling tak malu, buat2 tak tau ade hutang, dah tu, siap cakap takde hutang dengan orang tu.. Paling best time nak hutang. ayat bangang.. "Bulan depan saya janji bayar."  Jangan gebang sangat ayat okey kalau time nak hutang dengan orang.. Kalau tak mampu nak berhutang jangan sekali2 berhutang..

Seriusly orang tu sangat2 tak malu dan tak sedar di untung... Kalau engkau dalam situasi macam tu rasanya menangis.. Tapi tuhan adil, saya cakap, bukan sebab saya tak pernah kena.. Pernah kene la dan dalam situasi. Ni nak bagi sedar diri kat orang yang behutang.. Kalau nak mention nama dia, takde hal.. Tapi aib kan, masih ada rasa belas kat orang yang macam tu.. Sabar je.. Kalau bayar sikit2 sekadar kita mampu tu takde masalah pun. Sekurang2nya orang tu tau, OO.. orang ni bayar hutang jugak, tak banyak pun sedikit.. Jangan ingat rezeki yang korang makan dari hasil korang menipu tu berkat.. Allah tu adil. Jangan buat2 tak tau dengan hutang korang.. Kesian dekat saya ni.. Kesian dekat penipu macam korang.. last sekali, aku yang terkena.. Bukan taknak halal.. Macam mana saya nak halal kalau tak ada kata putus dari kamu????? Halal kalau setakat rm10 tu mungkin boleh.. Tapi kalau dah...............................


Kunjungi http://www.youagainstdebt.com atau tweet #HidupBebasHutang



Yang teraniaya dan Menuntut HUTANG,
Iman Nasuha


No comments: