STUDY GROUP FRIEND'S

Thursday 28 November 2013

Hati2, Jangan taksub..

Wait.. wait.. ha.. ni ada something. Baru saya terperasan dalam fecebook. Post tersebut berbunyi. (maaf tuan post saya just ambil sebahagian dari post tersebut)

Betullah kita mengagumi arwah Ahmad Ammar.

Tapi janganlah over sangat.

Sampai ada yang kata jadikan dia idola no.1. Satu2nya idola. Allahurabbi.

Okey, 1st saya dapat simpulkan, tak salah kalau kita mengagumi seseorang, tetapi jangan sampai terlalu taksub. Sampai 1 tahap jadikan arwah Ahmad Ammar sebagai idola. Bukan tidak boleh kalau hendak mengagumi beliau (Ammar) Tapi perlu ke sampai jadi idola?? Saya sendiri tidak pernah meletakkan seseorang yang hebat sebagai idola. Kecuali Rasullullah s.a.w. Sebab saya lebih menghargai diri saya sendiri. Bukan saya tidak ada idola, Kawan2, jangan suka seseorang tu sampai jadi taksub, BAHAYA. Bahaya untuk agama, lebih2 lagi bahaya bagi kita sebagai orang islam. Kita mungkin tak rasa ianya taksub, tapi hakikatnya itulah yang akan terjadi. Walaubagaimanapun, sama2 kita bersangka baik, bersangka baik itu penting. Mungkin saya rasa ada di antara kita yang menjadikan Ahmad Ammar itu idola, dan mungkin dia (Ahmad Ammar) sebagai idola yang menjadi "pencetus ummah".Boleh di tafsirkan begitu. Itu lebih baik. Saya tidak akan pernah kata tidak untuk itu. Mungkin penafsiran kita terhadap sesuatu ayat tersebut menyebabkan kita rasa ianya sudah keterlaluan. Sama2 muhasabah diri, Maaf kalau ada kekurangan dalam berbicara.

wallahua'lam...

No comments: