STUDY GROUP FRIEND'S

Wednesday 27 November 2013

Aurat vs Akhlak

Assalamualaikum.. Hi readers yang Allah sayangi..

Sebelum masuk tidur, Cik Iman nak share 1 benda.. Rasanya kalau nak share esok, macam tak sempat kan?? Mana tau tak sempat, saya di jemput Allah malam ni ke. hehe~ Anyway, saya nak share tentang fb aka. facebook. kalau tak faham lagi, muka buku. 3 tu je boleh saya terjemahkan kalau anda kononye tidak ada facebook. okey, tadi petang saya terbaca 1 statement yang di post oleh seorang adik ensem kacak macho. Bukan saya nak mengaibkan beliau. malah menghormati dia, bagi saya tak ada yang salah pun. tapi statement tu mengkin di copy dan seterusnay di paste dalam fb tanpa asal usul kajian secara terperinci adakah relaven atau tidak statement tersebut. Baiklah, mungkin ada yang tertanya statement tu macam mana..

Post tersebut berbunyi begini :
" Baik pilih perempuan yang tak bertudung , tapi mulut baik dan tak degil . Daripada pilih perempuan yang bertudung , tapi mulut laser dan degil . Sebab perempuan yang tak degil tu akan taat bila di suruh untuk pakai tudung ."

Okey, kenapa saya cakap statement ni tak relaven??? Sebab, Allah dah berfirman supaya kita menutup aurat, tudung kan untuk menutup aurat, kenapa nak samakan aurat dengan akhlaq?? memang keduanya sangat2 penting. Tetapi, aurat adalah benda yang wajib kita ikut, tapi akhlak mesti ada dalam diri. Senang nak diringkaskan, kenapa ada perkataan "Baik pilih?" say no pada perkataan "Baik pilih" Jadi, jangan salahkan aurat jika akhlak tidak terjaga. 

Moral of the story : Kaji kesahihan sesuatu fakta didalam sesawang, tak kira lah dalam fb ke, dalam tweeter, blog dan sebagainya, barulah ianya dipost supaya takdelah sesuatu yang menjadi musykil dan menjadi salah faham orang ramai. Bersangka baik je dengan dia, mungkin Allah hendak menguji mereka.

google


No comments: