credit by : Abu Akhyar Al-Qudsi
Memang saya tidak tertahan untuk tidak menulis mengenai
Ammar, maafkan saya. Tapi kali ini atas permintaan istimewa naqib kami yang
kami kasihi iaitu Sami Yıldırım, juga sebagai guru Risalah an-Nur kami di
Madrasah hayrat vakfi, untuk menyampaikan mesej #letsfollowammar kepada seluruh
rakyat Malaysia. Sami Yildirim dalam Organisasi Hayrat Vakfi Turki adalah
seorang Vakif iaitu orang yang mewakafkan keseluruhan dirinya untuk Dakwah, dan
di dalam Organisasi hayrat beliau diamanahkan untuk menjaga pelajar2 antarabangsa
di Turki yang diamanahkan di bawah penjagaan Hayrât Vakfı.
Berikut ialah mesejnya yang saya terjemahkan ke dalam bahasa
Melayu:
Guru Ammar di Yayasan Hayrat berkata: seluruh rakyat
Malaysia baik yang tua, yang muda, kanak-kanak, lelaki mahupun wanita, mestilah
mengikuti dan mencontohi apa yang telah Ammar ikuti. Iaitu (pengajian) Risalah
an-Nur.
Untuk membentuk Ammar ini terdapat tiga jenis pembentukan
sebagai pakej, iaitu:
1) Pembentukan
intelek
2) Pembentukan
ruhani/jiwa
3) Pembentukan
akhlak/sahsiah
Kecemerlangan akademik sahaja tidak sempurna malah tidak
bermakna sekiranya kontang ruhani dan miskin akhlak.
Maka madrasah inilah yang telah dicadangkan oleh ayahanda
Ammar, sebagai pelengkap pakej pembentukan peribadi Ammar, di mana saya juga
turut tumpang sekaki.
Tidak adil di dalam memberikan penghargaan semata2 kepada
Universiti Marmara selain memberi penghargaan kepada Madrasah Hayrat.
Universiti marmara hanya memberikan keperluan akademik, sedangkan di Turki,
madrasah inilah yang menyediakan dua lagi keperluan yang lain. Setelah kesemua
keperluan tersebut terlebih awal diberikan asasnya oleh institusi keluarganya
di Malaysia.
Selain daripada rutin2 harian yang telah saya sebut pada
posting yang lepas, pengajian utama ialah pengajian kitab Risalah an-Nur, yang
terdiri daripada beberapa koleksi kitab yang ditulis oleh Imam besar di abad
ini, dan dianggap sebagai mujaddid, iaitu Imam Bediuzzaman Said Nursi. Ketika
kitab ini ditulis, iman masyarakat telah hancur kerana Ruh Islam pada waktu itu
telah dicabut oleh Mustafa Kamal Attarturk, dan Imam Bediuzzaman Said Nursi
pada ketika itu telah cuba menyembuhkan dan merawat keadaan ini dengan menulis
Risalah an-Nur yang merupakan penawar daripada konsep-konsep Al-Quran, walaupun
beliau terpenjara di penjara Mustafa Kamal Attarturk, dan ketika matinya jasad
beliau turut dirampas oleh tentera Attarturk sehinggakan sehingga kini tiada diketahui
di manakah tersembunyinya jasad beliau. Kata-kata popular Imam Bediuzzaman Said
Nursi seperti berikut: "Demi menyelamatkan Iman masyarakat, aku telah
mengorbankan kehidupan dunia dan akhiratku. Kerana, iman itulah tiang utama
masyarakat Islam; kalau itu tiada maknanya, masyarakat pun runtuh".
Ammar pula merupakan penuntut yang tekun dan rajin. Bukan
sahaja tekun mendalami ilmu sejarah Uthmaniah di Universiti Marmara, tetapi
juga tekun di dalam mempelajari dan menghayati pembelajaran Kitab Risalah an-Nur
di Madrasah Hayrat.
Pernah satu kali Ammar selepas tamat peperiksaan akhir di
Marmara Universiti, Ammar telah "mengkuarantinkan" dirinya selama
seminggu di Madrasah Hayrat di Suleymeniyye tempat saya menginap, untuk
benar-benar menekuni dan memahami Kitab Risalah An-Nur, kerana pada waktu itu
Ammar akan menjalani pula peperiksaan lisan, yang akan mengujinya pada waktu
itu ialah Sami Yildirim.
Hairan saya dengan Ammar, kerana pemuda2 seperti dia
tentunya mahukan kebebasan, dan kebiasaannya pelajar2 universiti apabila tamat
peperiksaan bermakna tempoh bersuka ria telah bermula, tetapi tidak bagi Ammar,
yang mana tempoh tersebut adalah tempoh menelaah Risalah an-Nur dan berbakti
pada umat.
Di Madrasah ini, saya selalu menyebut padanya bahawa Ammar
lebih Turki daripada orang2 Turki, kerana pencapaiannya sentiasa lebih baik dan
lebih cemerlang berbanding orang2 Turki. Malah di dalam beberapa ketika
pencapaian Ammar ialah sempurna iaitu 100% sedangkan orang Turki sendiri tidak
dapat mencapai taraf kesempurnaan tersebut apatah lagi bukan orang Turki.
Dan saya bertambah yakin ciri2 pembentukan al-Fateh ada di
sini dan Ammar sedang laluinya. Sepertimana saya telah sebut pada posting
sebelum ini, terdapat dua watak pada dirinya, iaitu watak al-Fateh dan watak
Abu Ayyub al-Ansori. Ya Ammarlah Al-Fateh tersebut (pembuka) yang akan membuka
dan menghidupkan jiwa2 yang lain, dan watak Abu Ayyub sebagai perintis kepada
laluan tersebut.
Adindaku Ahmad Ammar, kini aku bahagia kerana engkau
menghidupkan semangat pemuda-pemuda yang lain. Berbahagialah engkau di sana
bersama bidadari Syurga idamanmu.
No comments:
Post a Comment