STUDY GROUP FRIEND'S

Wednesday 27 November 2013

Naluri vs Ciptaan Allah

Assalamulakum. Selamat tengahari..

Korang percaya tak kita berubah sebab " naluri "?? Maksud saya, naluri seseorang tu yang menyebabkan seseorang tu berubah? Entah la.. Bagi saya orang yang cakap macam tu yang sebenarnya ego dengan Allah. Sebab menolak apa yang tuhan bagi. Tak percaya? Nak bagi contoh takut ada yang terasa. Semakin banyak saya belajar, semakin luas ape yang saya pandang dan fikir. Sebab pembelajaran ni dari ape yang kita belajar dan apa yang kita lihat. Percaya tak psikologi sangat banyak kaitan dengan Agama islam yang kita belajar? Saya yang mengamalkan kehidupan sebagai student psikologi membantah sama sekali psikologi tidak ada kaitan dengan islam. Dan jangan cakap, kajian psikologi sahaja ada menyatakan begini dan begini.. Jangan ikut sesuatu kajian membabi buta, kaji dan dalami apa yang orang kaji. Okey, mesti korang semua tak faham kan apa yang saya hendak sampaikan? Ringkas je, naluri yang Allah bagi adalah suatu anugerah, tapi kita tak boleh merubah apa yang sudah Allah kurniakan. Bukan dengan alasan memang suka dan memanag nak jadi macam ini. Jangan guna ayat yang menunjukkan kebodohan diri kita dengan orang lain. Sebab Allah itu adil, kenapa dia bagi naluri kita "songsang"? sebab, Allah nak uji kita sebagai hambanya ni kuat atau tidak untuk menerima. So simple. "Kalau kita nak manusia terima kita seadanya, kita kene ikut perintah Allah, jangan nak ego sangat dengan Allah."

HUKUM : Tak nak cakap banyak Klik Sini

p/s : Jangan rasa setiap teguran orang tu kita pandang remeh, sedangkan teguran itu adalah dari ALLAH, jangan ego, jangan sombong dengan pencipta kita yang maha besar, maha kuasa..

google


No comments: